Varme er vigtigere end alt andet

 Vi kan være sultne, trætte og ømme i væsentligt længere tid, end vi kan være kolde. Når først man bliver kold falder humøret, motivationen og aktivitetsniveauet og det bliver lynhurtigt en møgtur. At holde varmen bør derfor være din 1. prioritet når du og familien er afsted på tur. 

Jeg har her samlet 5 gode råd (+lidt ekstra) til, hvordan du kan holde varmen når du er på tur. 

1. Tjek vejrudsigten

Er du forberedt på vejret, er der mindre risiko for at  du kommer til at fryse. Det er derfor altid en god ide at tjekke vejrudsigten inden du skal afsted og klæde dig på i forhold til den laveste temperatur. Når du skal vurdere hvor koldt der bliver, skal du ikke kun kigge på temperaturen. Vinden har også en afgørende indflydelse på hvor koldt vejret føles.

2. Klæd dig på efter 3-lags princippet

Vi er som regel gode til at klæde vores børn varmt på, når de skal ud i kulden. Langt værre står det til for os forældre og ofte sker det, at det er de voksne som kommer til at fryse og vil hjem. Glem derfor de fine fornemmelser derhjemme og tag noget funktionelt tøj på der kan holde varmen. 

Jeg vil anbefale at I klæder jer på efter 3-lags princippet. Ideen er at iklæde sig flere lag tøj for derved at “fange” luften imellem lagene som varmes op. På denne måde er det også let at regulere sin kropstemperatur ved blot at fjerne eller tilføje lag. Er man på eventyr i naturen er dette særligt vigtigt fordi man ofte skifter aktivitetsniveau. Når man går en tur, hugger brænde eller på anden måde får sved på panden, er det rart at kunne fjerne fx mellem- eller yderelaget. Når man igen sidder og hviler sig, er det vigtigt at tage det fjernede lag på igen INDEN man begynder at fryse.

Inderlaget skal transportere sved væk fra kroppen og derfor gerne sidde tæt. Langt undertøj, skiundertøj er glimrende inderlag. Dette lag fungerer typisk også som nattøj, når man kryber i soveposen.

Mellemlaget er det isolerende lag der gør at man kan holde varmen. En tyk strikket uld sweater, en fleecejakke eller lignende er et godt bud på et mellemlag.  Man vælger sjældent et mellemlag på benene så længe der er plus-grader. 

Ydrelaget skal beskytte mod vind og vejr. En hardshell (vandtæt) eller soft-shell (ikke vandtæt) jakke er et godt bud. Bukserne kan sagtens være et par jeans så længe der er plads nok i dem (stramme bukser er et no-go). 

Regntøj

En helt sikker måde at blive kold på, er ved først at blive våd. Jeg ved godt at regntøj ikke er det mest sexede outfit, men tro mig, det kan redde hele turen at holde sig tør.

Selvom vejrudsigten endnu ikke lover regn, er det rart at have med for en sikkerheds skyld.

TIP: Vil du ikke ud at købe regntøj til hele familien så medbring en rulle sorte affaldssække. Klip 3 huller i bunden til hoved og arme, så har du en hurtig improviseret regn-vest.

Regntøjet kan desuden være med at give et par ekstra varmegrader, hvis man anvender det som det 4. lag.

Hovedbeklædning

Medbring gerne en eller anden form for hovedbeklædning. En strikket hue og evt. halstørklæde er rar at have på, når man skal sove.

Handsker

Et par robuste handsker (fx arbejdshandsker) kan være praktiske, når man hugger brænde eller skal håndtere varme gryder.

Tørre strømper

Der er ikke noget værre end våde kolde fødder. Tag derfor et par ekstra strømper eller to med. Uldstrømper holder på varmen også selvom de er våde, men det er nu rarest hvis de også er tørre. Tag et par store fryseposer med som du kan tage på fødderne i tilfældet af, at dit fodtøj bliver gennemblødt – det er en nødløsning, men bedre end at have våde fødder.

Fodtøj

Vælg helst vandtæt fodtøj og gerne støvler. Om det er fodtøj med Goretex eller gummistøvler er, på ture som denne, principielt lige meget.

3. Søg læ for vinden

Som tidligere nævnt er vinden en rigtig varmetyv og du bør derfor sørge for at søge læ for vinden, hvis du i længere tid er passiv. En tarp eller presenning er ikke kun godt til at give ly for regn men er også en glimrende måde at skabe læ på. 

4. Lav et bål

Bål er den bedste varmekilde i naturen. Sørg derfor for at få tændt op i god tid, så har du altid en varmekilde at søge hen til hvis kulden begynder at prikke.

Inden du kryber i soveposen kan du med fordel varme noget vand som du hælder i din drikkedunk (Vær sikker på at din drikkedunk kan tåle det varme vand inden du hælder det i. Ellers risikerer du at dunken smelter og du skolder dig). Din drikkedunk er nu blevet til en varmedunk som du kan tage med ned i soveposen.

5. Hold dig varm mens du sover

Er man ikke forberedt kan en kold nat kan virkelig forstyrre nattesøvnen. Tjek vejrudsigten og temperaturen inden du tager afsted og tjek samtidigt at din sovepose har en komforttemperatur der matcher vejrudsigten. Er du i tvivl, er det sjældent en god ide at tage chancen. Lej en sovepose eller en lagenpose her hos Skovens Rige. Lagenposen er en tynd fleece-pose som du kryber i inden soveposen. Den kan typisk give dig ca. 10 ekstra grader til komforttemperaturen.

Andre små tips

Hold hovedet kold – og varmt

Jeg hører ofte folk tale om at størstedelen af kropsvarmen forlader kroppen gennem hovedet. Well… beklager folkens men det er en myte – hovedet står kun for mellem 7-10 % af det samlede varmetab. Til gengæld føles kulden tydeligere på de områder af kroppen, hvor blodkarrene ligger nær huden – fx på hovedet, halsen, håndleddene, hænderne, lysken og fødderne. Derfor er det en rigtig god ide at holde disse dele af kroppen varme. Specielt hvis det blæser, har kulden det med at snige sig ind på netop disse udsatte områder på kroppen. 

Undgå at svede.

Når du sveder bliver dit inder- og mellemlag fugtigt. Derved ledes din kropsvarme hurtigere fra kroppen og du vil inden længe fryse, hvis du ikke har sørget for tilstrækkelig ventilation. Er du fysisk aktiv er det en god ide at fjerne lag, eller åbne jakken så fugten kan slippe væk fra kroppen.